Zis-a Domnul pilda aceasta: Doi oameni s-au suit la templu ca să se roage: unul era fariseu şi celălalt vameş. Fariseul, stând drept, aşa se ruga întru sine: Dumnezeule, Îţi mulţumesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi, prea desfrânaţi, sau ca şi acest vameş. Postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate câte câştig. Iar vameşul, departe stând, nu voia nici ochii să-şi ridice către cer, ci-şi bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului! Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa decât acela. Fiindcă oricine se înalţă pe sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa.
Duminica Vameşului şi a Fariseului marchează începutul perioadei Triodului, după numele cărţii liturgice care conţine slujbele din timpul Sfântului şi Marelui Post. De altfel, perioada Triodului durează în total 10 săptămâni, mai întâi trei săptămâni de pregătire, apoi cele şapte săptămâni ale Postului dinaintea praznicului Învierii Domnului. Această perioadă de zece săptămâni, care simbolizează întreaga noastră viaţă de strădanie pe calea mântuirii în Hristos, se constituie dintr-o serie de slujbe religioase şi rugăciuni speciale, de post şi înfrânare, de lecturi duhovniceşti şi de exersare a smereniei, ca şi de chemare de a manifesta mai evident iubirea noastră faţă de Dumnezeu şi faţă de semenii noştri. Toate aceste elemente stau într-o strânsă legătură unul cu altul, căci nu putem face numai unele, iar pe altele să le lăsăm, cu atât mai mult cu cât toate aceste elemente se completează şi se determină unul pe altul. De aceea, perioada Sfântului şi Marelui Post este asemănată cu o scară, cu un urcuş, în cadrul căruia elementele menţionate, dimpreună cu multe altele, sunt ca nişte trepte, astfel că pentru a ajunge în vârf trebuie să urcăm fiecare treaptă, una după alta.