A inceput Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel

Postul inchinat sarbatorii Sfintilor Apostoli Petru si Pavel incepe anul acesta pe 15 iunie. Lasatul secului se face in Duminica Tuturor Sfintilor, adica in prima duminica dupa Rusalii. Insa, aceasta […]

Postul inchinat sarbatorii Sfintilor Apostoli Petru si Pavel incepe anul acesta pe 15 iunie. Lasatul secului se face in Duminica Tuturor Sfintilor, adica in prima duminica dupa Rusalii. Insa, aceasta duminica nu are o data fixa. Ea se sarbatoreste in functie de data Sfintelor Pasti si de Rusalii. Din acest motiv, durata Postului Sfintilor Apostoli Petru si Pavel variaza intre trei zile si patru saptamani. Anul acesta Postul Sfintilor Petru si Pavel incepe pe 15 iunie si tine pana in 28 iunie, inclusiv.

Postul Sfintilor Apostoli nu este aspru, sambata si duminica se poate manca peste. In zilele de luni, miercuri si vineri se mananca legume pregatite fara untdelemn, iar marti si joi se poate consuma untdelemn si vin. In cazul in care avem parte de o sarbatoare mai mare, in zilele de miercuri si vineri avem dezlegare la untdelemn si vin, iar in zilele de luni, marti si joi, avem dezlegare la peste. Mentionam ca si pe 24 iunie, de sarbatoarea Nasterii Sfsntului Ioan Botezatorul, Sfintii Parinti au randuit sa avem dezlegare la peste.

Primele marturii despre Postul Apostolilor Petru si Pavel sunt din secolul al IV-lea, in scrierea “Constitutiile Apostolice”. Despre vechimea acestui post avem marturii si de la Sfantul Atanasie cel Mare, Teodoret, episcopul Cirului si Leon cel Mare. Postul Sfintilor Apostoli a fost cunoscut in trecut si sb denumirea de Postul Cincizecimii, pentru ca incepe in apropierea sarbatorii Pogorarii Duhului Sfant, fiind considerat o cinstire a Duhului Sfant care s-a revarsat peste Sfintii Apostoli.

Pe intreaga durata a acestui Post nu se fac nunti, pentru ca perioada de postire nu este compatibila cu petrecerile care insotesc de regula casatoriile.

Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt praznuiti pe 29 iunie. Petru a fost pescar inainte de a deveni ucenic al lui Hristos, iar Pavel invatator de Lege. Au fost chemati sa binevesteasca Evanghelia in chip diferit. Petru incepe predicarea Evangheliei la iudei, iar Pavel la popoarele pagane.

Sfantul Petru se numea Simon inainte de a-L intalni pe Hristos, Cel ce i a schimbat numele in Chefa, care inseamna piatra. Era casatorit, iar dupa intalnirea cu Hristos devine “pescar de oameni”.

Desi s-a lepadat de trei ori de Hristos, inainte ca Acesta sa fie rastignit, Petru a plans cu amar aceasta cadere si L-a marturist pe Hristos pana la moarte. Petru a propovaduit Evanghelia in Ierusalim, in Iudeea, in Antiohia, in Pont, Galatia, Capadocia, Asia Mica, Bitinia. Conform traditiei, Petru a ajuns la Roma, unde a format Biserica de acolo. A primit moarte martirica in vremea domniei lui Nero, in anul 67, pe 29 iunie, pe colina Vaticanului.

Sfantul Pavel se numea initial Saul. S a nascut in Tarsul Ciliciei (azi, in Turcia), in diaspora evreiasca, era fiu al unor evrei deportati de romani. Sfantul Pavel avea o vasta cultura teologica dobandita in Tars si la Ierusalim. Din zel pentru traditia iudaica, Saul a persecutat noua comunitate a ucenicilor lui Iisus din Nazaret. Insa, pe cand persecuta pe crestini, in Siria, langa Damasc, s a intalnit cu Hristos intr o lumina coplesitoare.si l-a intrebat: Saule, Saule, de ce Ma prigonesti? Este momentul in care ajunge sa cunoasca cat de unit era Hristos cu toti cei care credeau in El. Pavel ii prigonea pe crestini (trupul Bisericii), iar durerea o exprima Insusi Hristos (Capul Bisericii). Din acest motiv, Sfantul Pavel ajunge sa vorbeasca despre Biserica lui Hristos ca fiind trupul lui Hristos. Pavel a predicat Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos in Iudeea, Antiohia, Efes, Cipru, Listra, Iconiu, Derbe, Galatia, Pont, Troa, Macedonia, Ahaia, Roma. A calatorit in Creta si in insula Malta, a ajuns pana in Peninsula Iberica. Conform traditiei, Sfantul Pavel a murit in aceeasi zi cu Apostolul Petru.

Daca Petru a cerut din partea paganilor sa respecte prescriptiile iudaice, Pavel decalara inutila legea pentru orice crestin. Aceasta disputa dintre cei doi Apostoli a fost rezolvata la Sinodul apostolesc din Ierusalim, iar icoana in care cei doi Apostoli sunt reprezentati in chipul unei imbratisari are menirea sa ne descopere unitatea lor in vestirea Evangheliei.

Iulian Predescu
crestinortodox.ro