Praznicele imparatesti au zile de inainte de praznuire si de dupa praznuire. Din acest motiv, duminica din 18 decembrie 2022, este numita Duminica dinaintea Nasterii Domnului, a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului. Evanghelia care se citeste in aceasta duminica prezinta genealogia Mantuitorului, ceea ce ne descopera ca Dumnezeu are un plan de mantuire, ca Intruparea Fiului nu a fost intamplatoare, ci rezultatul lucrarii lui Dumnezeu in decursul anilor si al raspunsului oamenilor la dragostea Sa. Intruparea Fiului ca Om a fost implinirea unui plan pregatit din vesnicie, deci, e o taina cunoscuta de Dumnezeu inainte de facerea lumii. Pregatirea generatiilor umane pentru venirea si primirea Mantuitorului Iisus Hristos in lume s-a facut treptat. Luminate de credinta, generatii intregi de oameni au asteptat in mod activ venirea lui Mesia. Aceasta pregatire nu era o asteptare pasiva, ci era o lucrare duhovniceasca pentru idealul cel mai sfant: dobandirea mantuirii si a vietii vesnice.
Pregatirea omenilor pentru Intruparea Fiului Sau arata cat de mare este dragostea lui Dumnezeu fata de oameni si respectul fata de libertatea oamenilor carora le propune mantuirea, nu le-o impune.
Genealogia este grupata in trei, fiecare grupa mentionand cate patrusprezece neamuri. Toate neamurile, de la Avram pana la David, de la David la stramutarea in robia Babilonului si de la robia Babilonului pana la Nasterea Mantuitorului Hristos, reprezinta un timp al pregatirii si asteptarii venirii Rascumparatorului lumii. Preafericitul Parinte Patriarh marturisea intr-o predica inchinata acestei duminici ca “gruparea in trei, a cate patrusprezece neamuri, este un simbolism al lucrarii tainice a Sfintei Treimi in umanitate pentru venirea in lume a Fiului lui Dumnezeu Cel vesnic; iar cifra sapte, care inseamna perfectiunea in lumea pamanteasca, este folosita in enumerarea generatiilor in forma de patrusprezece, dublul cifrei sapte, intrucat aceste neamuri s-au straduit sa ajunga la o anumita perfectiune, atat in ceea ce priveste curatia sufletului, cat si in ceea ce priveste curatia trupului”.
Interesant este ca nu sunt mentionate doar nume de barbati, ci si de femei, aratand ca si ele sunt chemate la mantuire. Mai mult, sunt mentionate si nume de femei care nu sunt evreice: Tamar si Rahav sunt cananeence, Rut moabiteanca, Batseba hitita, ceea ce ne descopera ca Hristos nu vine doar pentru poporul evreu, ci si pentru alte neamuri.
In enumerarea numelor, sunt prezente nu doar persoane sfinte, ci si persoane pacatoase. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Domnul nu S-a rusinat de acesti pacatosi, ci a randuit ca ei sa fie amintiti pentru a a ne arata ca a venit in aceasta lume pentru cei pacatosi, ca sa-i vindece.
Enumerarea generatiilor scoate in evident ca nasterea dupa trup a Domnului Iisus Hristos este una reala. Dar trebuie precizat ca in aceasta nastere initiativa nu apartine omului, ci lui Dumnezeu. Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos este una mai presus de fire, fiindca Hristos Domnul se naste din Fecioara Maria, dar fara samanta barbateasca. “Este o lucrare dumnezeiasca cereasca deosebita, astfel incat in nasterea Mantuitorului dupa trup, de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, este deja inaugurata nasterea oamenilor dupa Duhul. De aceea, in Biserica primara, sarbatoarea Nasterii si sarbatoarea Botezului Domnului erau unite. Prin aceasta s-a aratat ca Hristos Domnul, Cel nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, doreste ca oamenii sa se renasca in El, prin lucrarea Duhului Sfant, sa devina fii ai lui Dumnezeu dupa har, dupa cum El a devenit Fiu al Omului prin nasterea din femeie” (Preafericitul Parinte Patriarh Daniel).
Iulian Predescu
Evanghelia Duminicii dinaintea Nasterii Domnului (a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului) Matei 1, 1-25
Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a nascut pe Isaac; Isaac a nascut pe Iacov; Iacov a nascut pe Iuda si pe fratii lui; Iuda a nascut pe Fares si pe Zara, din Tamar; Fares a nascut pe Esrom; Esrom a nascut pe Aram; Aram a nascut pe Aminadav; Aminadav a nascut pe Naason; Naason a nascut pe Salmon; Salmon a nascut pe Booz, din Rahav; Booz a nascut pe Iobed, din Rut; Iobed a nascut pe Iesei; Iesei a nascut regele David; David a nascut pe Solomon, din femeia lui Urie; Solomon a nascut pe Roboam; Roboam a nascut pe Abia; Abia a nascut pe Asa; Asa a nascut pe Iosafat; Iosafat a nascut pe Ioram; Ioram a nascut pe Ozia; Ozia a nascut pe Ioatam; Ioatam a nascut pe Ahaz; Ahaz a nascut pe Iezechia; Iezechia a nascut pe Manase; Manase a nascut pe Amos; Amos a nascut pe Iosia; Iosia a nascut pe Iehonia si pe fratii lui, la stramutarea in Babilon; Dupa stramutarea in Babilon, Iehonia a nascut pe Salatiel; Salatiel a nascut pe Zorobabel; Zorobabel a nascut pe Abiud; Abiud a nascut pe Eliachim; Eliachim a nascut pe Azor; Azor a nascut pe Sadoc; Sadoc a nascut pe Ahim; Ahim a nascut pe Eliud; Eliud a nascut pe Eleazar; Eleazar a nascut pe Matan; Matan a nascut pe Iacov; Iacov a nascut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a nascut Iisus, Care Se cheama Hristos. Asadar, toate neamurile de la Avraam pana la David sunt paisprezece; si de la David pana la stramutarea in Babilon sunt paisprezece; si de la stramutarea in Babilon pana la Hristos sunt paisprezece neamuri. Iar nasterea lui Iisus Hristos asa a fost: Maria, Mama Sa, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant. Iosif, logodnicul ei, drept fiind si nevrand s-o vadeasca, a voit s-o lase, in ascuns. Si, cugetand el acestea, iata ingerul Domnului i s-a aratat in vis, graind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, caci Cel zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant. Ea va naste Fiu si vei chema numele Lui Iisus, caci El va mantui poporul Sau de pacatele lor. Acestea toate s-au facut ca sa se implineasca ceea ce s-a spus de Domnul prin proorocul, care zice: „Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu”. Si, desteptandu-se din somn, Iosif a facut asa precum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat la el pe logodnica sa. Si, fara sa fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a nascut pe Fiul sau Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus.