Intampinarea Domnului Iisus Hristos

Praznicul Intampinarii Domnului, sarbatorit pe 2 februarie, ne prezinta momentul in care Iisus a fost dus la Templul din Ierusalim de Fecioara  Maria si Dreptul Iosif, la 40 de zile dupa Nasterea Sa. In Templu a fost intampinat de dreptul Simeon si prorocita Ana. Cand dreptul Simeon Il ia in brate pe Hristos, acesta rosteste: “Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau, Israel” (Luca 2, 29-31). Aceste cuvinte sunt prezente si in randuiala Vecerniei si simbolizeaza perioada care face trecerea de la Vechiul la Noul Testament.

Exista in traditia iudaica credinta ca intaiul nascut de parte barbateasca apartine lui Dumnezeu. Ca acest prunc sa ramana in cadrul familiei, el trebuia rascumparat printr-o jertfa sangeroasa. Din acest motiv Fecioara Maria si Dreptul Iosif, atunci cand au venit la Templu cu Iisus, au adus si o pereche de turturele.

Mentionam ca Simeon facea parte din cele 70 de persoane care au tradus Pentateuhul din limba ebraica in greaca, pentru biblioteca regelui Ptolemeu al II-lea al Egiptului. Ajuns la textul “Iata Fecioara va lua in pantece si va naste fiu” (Isaia VII, 14), traduce cuvantul “Fecioara” prin “femeie”, caci era de neinteles ca o fecioara sa nasca. Pentru aceasta neintelegere, Dumnezeu i-a fagaduit ca nu va muri pana nu-L va vedea pe Cel nascut din Fecioara Maria. Din acest motiv a trait aproape 300 de ani, ca sa vada “managaierea lui Israel”.

Din Evanghelie aflam ca “Duhul lui Dumnezeu era deasupra lui” si ca el a fost instiintat de acest Duh cand sa vina la Templu. Astfel, sarbatoarea Intampinarii Domnului face parte din pregatirea poporului ales pentru primirea lui Mesia, Cel fagaduit, Unsul, Mantuitorul lumii. Dreptul Simeon si prorocita Ana reprezinta generatiile de evrei care asteptau venirea lui Mesia cu multa rabdare, dar si cu multa evlavie, cu multa nevointa.

La ortodocsi, praznicul Intampinarii Domnului pune accentul pe persoana Mantuitorului si face parte dintre sarbatorile inchinate lui Hristosi, in vreme ce la catolici accentual este pus pe Fecioara Maria, ajunsa la templu pentru curatirea ei, dupa Lege, motiv pentru care sarbatoarea se numeste la ei Curatirea Sfintei Marii – Festum Purificationis Beatae Mariae Virginis.

Prima mentiune documentara despre Sarbatoarea Intampinarii Domnului o avem in memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria, prezenta la aceasta sarbatoare in Ierusalim in anii 382 si 384.

Iulian Predescu
crestinortodox.ro