Postul Nasterii Domnului sau al Craciunului, dupa cum mai este cunoscut in popor, incepe pe 15 noiembrie. Se lasa sec in seara zilei de 14 noiembrie, insa, cand aceasta data cade miercurea sau vinerea, se lasa sec cu o zi mai devreme. Ziua de 14 noiembrie, cand se savarseste pomenirea Sfantului Apostol Filip si a Sfantului Ierarh Grigorie Palama, este ultima zi in care crestinii pot manca de dulce.
Postul Nasterii Domnului ne aminteste de postul de 40 de zile tinut de Moise inainte de a primi Tablele Legii pe Muntele Sinai. Daca el s-a pregatit prin post pentru a primi cuvintele Domnului scrise pe lespezile de piatra, se cuvine ca si noi, prin acest post sa ne pregatim sa primim pe Fiul lui Dumnezeu, sa devenim salas pentru Hristos.
Nu intamplator, prima mare sarbatoare din Postul Craciunului este Intrarea Maicii Domnului in biserica, praznuita pe 21 noiembrie, sarbatoare care ne descopera ca Maica Domnului intra in templul din Ierusalim pentru a deveni ea insasi templu sau “biserica sfintita si rai cuvantator”.
In Postul Nasterii Domnului avem dezlegare la peste in toate zilele de sambata si duminica. Biserica a randuit ca in fiecare sambata si duminica cuprinse intre 21 noiembrie (Intrarea Maicii Domnului in Biserica) si 20 decembrie (pomenirea Sfantului Ignatie Teoforul), sa avem dezlegare la peste. Postul Craciunului este un post de asprime mijlocie. Dezlegare la peste se mai face si in zilele de serbarea a vreunui sfant cu doxologie mare.
Zilele din anul acesta in care avem dezlegare la peste sunt: 21 noiembrie (Intrarea Maicii Domnului in Biserica), 23 noiembrie (Sfantul Antonie de la Iezerul Valcii), 24 noiembrie (duminica) 25 noiembrie (Sfanta Mucenita Ecaterina si Sfantul Mercurie), 30 noiembrie (Sfantul Apostol Andrei), 1 decembrie (duminica), 3 decembrie (Sfantul Cuvios Gheorghe de la Cernica), 4 decembrie (Sfanta Varvara), 5 decembrie (Sfantul Sava cel Sfintit), 6 decembrie (Sfantul Ierarh Nicolae), 7 decembrie (Sfanta Mucenita Filofteia), 8 decembrie (duminica), 9 decembrie (Zamislirea Sfintei Fecioare Maria), 12 decembrie (Sfantul Ierarh Spiridon), 14 si 15 decembrie (sambata si duminica).
In timpul acestui post, se ajuneaza lunea, miercurea si vinerea pana in ceasul al IX-lea (ora 15:00), cand se mananca hrana uscata sau legume fierte, fara untdelemn; martea si joia se mananca plante fierte, drese cu untdelemn, si se bea vin, iar sambata si duminica se ingaduie si peste. Daca lunea, martea sau joia cade praznuirea vreunui sfant cu doxologie mare, se dezleaga la peste, iar miercurea si vinerea, la vin si untdelemn, dar se mananca numai o data pe zi. Tot asa, daca miercuri sau vineri se intampla sa cada sarbatorirea unui sfant cu Priveghere sau hramul bisericii, atunci se dezleaga la untdelemn, peste si vin.
Incepand cu data de 21 noiembrie, se introduc in cadrul slujbei Utreniei Catavasiile Nasterii Domnului, care se canta pana in data de 30 decembrie inclusiv. Mentionam ca daca Ajunul Craciunului cade intr-una din zilele din cursul saptamanii (de luni pana vineri), se va oficia Liturghia Sfantului Vasile cel Mare, urmand ca in ziua praznicului sa se savarseasca Sfanta Liturghie a Sfantului Ioan Gura de Aur. Daca insa ajunul va fi sambata sau duminica, in ziua de ajun se va oficia Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, iar in ziua Craciunului – Liturghia Sfantului Vasile cel Mare unita cu Vecernia.
Pentru ca la inceput, nu toti crestinii posteau in acelasi mod si acelasi numar de zile, s-a stabilit in cadrul Sinodul local din Constantinopol, tinut in anul 1166, sub conducerea patriarhului Luca Chrysoverghi, ca Postul Nasterii Domnului sa inceapa pe 15 noiembrie.
Postul nu inseamna numai abtinerea de la anumite mancaruri, ci si abtinerea de la anumite fapte si cuvinte care pot intina sufletul. Si ceea ce este cel mai important de retinut este ca in post trebuie sa ne hranim mai mult cu Hristos.
Adrian Cocosila
crestinortodox.ro