Sfintii 14.000 de prunci ucisi din porunca lui Irod

14000 sf.ucisi   Sfintii 14.000 de prunci ucisi din porunca lui Irod sunt cinstiti de Biserica pe 29 decembrie. Din Scriptura aflam ca magii, sosind la Ierusalim, nu au mai vazut steaua care ii calauzise pana in cetatea sfanta si atunci au inceput sa intrebe unde se afla regele iudeilor.

 In vremea aceea, regatul evreu era condus de Irod. Acesta a fost proclamat rege de stapanitorii romani, impotriva vointei poporului evreu. Vestea ca s-a nascut un nou rege l-a tulburat. Din acest motiv ii convoaca pe arhierei si carturari pentru a-i interpreta profetiile legate de nasterea lui Mesia. Acestia ii vestesc ca Mesia se va naste in Betleem, conform profetiei lui Mihea.

Irod, orbit de patima puterii lumesti si crezand ca noul nascut ii va lua stapanirea, va cauta sa-l ucida. Spun orbit pentru ca un prunc era incapabil sa ameninte. Ii cheama pe magi “in ascuns” ca sa afle cand s-a aratat pe cer steaua care i-a calauzit, pentru a identifica varsta Pruncului. Irod ii va trimite pe magi la Betleem, ca urmare a discutiei avute cu carturarii evrei. Insa, ca unealta a diavolului, el ii roaga pe magi ca atunci cand Il vor gasi pe copil sa-i dea si lui de veste spre a merge la el sa I se inchine. Dar prin acest indemn, Irod devine o persoana care ii calauzeste pe magi pe drumul cel bun. Nu este singurul caz cand o unealta a diavolilor devine un instrument prin care se implinesc planurile divine.

Magii parasesc Ierusalimul si conform indemnului primit si calauziti de stea, ajung la Betleem, in locul unde se afla Pruncul. Cad la pamant, I se inchina Dumnezeului intrupat si Ii daruiesc aur, smirna si tamaie.

Dupa adorarea Pruncului, magii au primit in vis vestea de nu se mai intoarce pe la Irod. Au ocolit Ierusalimul, intorcandu-se pe o alta cale in tara lor. In acelasi timp, un inger ii vesteste lui Iosif sa ia Pruncul si mama Lui (Matei 2, 13) si sa plece in Egipt, pentru a-L feri de uciderea pe care avea sa o aduca porunca lui Irod.

Cand Irod observa ca a fost inselat de magi, porunceste sa fie ucisi toti pruncii mai mici de doi ani din Betleem si din jurul acestui oras. De fapt, magii de la rasarit nu l-au inselat pe Irod dupa cum marturiseste Sfantul Nicolae Velimirovici. Ei nu-i fagaduisera nimic. Evanghelia spune: Iar ei ascultand pe rege au plecat. (Matei 2:9). Dar Irod era obisnuit ca oricine ii asculta voia lui sa i-o implineasca negresit. Din acest motiv el a socotit ca magii l-au inselat pentru ca nu s-au intors la Ierusalim ca sa-i dea informatii despre Pruncul cel sfant.

Crima pruncilor mai mici de doi ani din Betleem si din jurul acestui oras a fost descoperita de prorocul Ieremia prin cuvintele: “Glas in Rama s-a auzit, plangere si tanguire multa. Rahela isi plange copiii si nu voieste sa se mangaie pentru ca nu mai sunt” (Ieremia 31, 15).

Sunt Parinti care afirma ca diavolul cunostea ca Fiul lui Dumnezeu se intrupase, dar nu Il identificase. Duhurile rele se folosesc de pofta de a ucide a lui Irod, pe care o implinise chiar si in cadrul propriei sale familii si cauta sa-L ucida pe Hristos din frageda copilarie. Irod credea ca prin crima sa va avea parte de o domnie netulburata, in vreme ce diavolul cauta sa-L ucida pentru a nu se implini lucrarea de mantuire a omului.

Uciderea acestor prunci ne arata in ce lume venise Mantuitorul. O lume atat de robita de pacat, incat crima se rasfrange si asupra vietii celor nevinovati. Pe de alta parte, chiar Mantuitorul ne spune despre Sine ca nu a venit sa aduca pace, ci sabie (Matei 10, 34), aratand prin aceste cuvinte ca intruparea Sa va intari lucrarea demonilor spre prigonirea celor ce-I slujesc Domnului pana la sfarsitul chipului acestei lumi.

Dupa ziua in care praznuim nasterea Domnului facem pomenirea martirilor si mucenicilor: pe 27 decembrie a Intaiului Mucenic si Arhidiacon Stefan, pe 28 decembrie a celor 20.000 de mucenici arsi in Nicomidia si pe 29 decembrie a celor 14.000 de prunci din Betleem si imprejurimi ucisi de Irod. Acest fapt denota ca Mantuitorul Se indreapta spre jertfa de la inceputul vietii Sale pamantesti. Cu alte cuvinte, nasterea Domnului poarta in ea samanta Crucii si a Invierii Sale.

Adrian Cocosila
crestinortodox.ro