Zamislirea Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul

zaharia-x_w180   Zamislirea mantuirii noastre apropiindu-se, s-a zamislit Sfantul Ioan, Inainte Mergatorul, cu marire si cu minune. Multe mame zamislesc fii, dar putine sunt acelea pe a caror zamislire ar mari-o si ar praznui Biserica lui Dumnezeu. Numai trei mame au fost de ale caror zamisliri in pantece s-a minunat lumea; acestea au fost Sfanta si dreapta Ana, Sfanta Elisabeta si Prea Sfanta, Preacurata Fecioara Maria. Dreapta Ana a zamislit pe Nascatoarea de Dumnezeu; Elisabeta, pe Mergatorul inainte; iar Fecioara Maria, pe Hristos, Mantuitorul nostru. Deci, toate aceste zamisliri prin vestitor ceresc s-au binevestit si s-au savarsit de darul lui Dumnezeu, dar nu fara a vorbi bunul vestitor si cu zamislitorii, de vreme ce Insusi Dumnezeu avea trebuinta de invoirea celor ce zamisleau. Drept aceea, bine-vestitorul, Sfantul Arhanghel Gavriil, care slujea atunci in randuiala saptamanii sale inaintea lui Dumnezeu, a inceput a vorbi astfel: “Nu te teme, Zaharie, ca s-a auzit rugaciunea ta si femeia ta, Elisaveta, va naste tie un fiu, si-l vei numi Ioan si va fi tie bucurie si veselie si se vor bucura multi de nasterea lui” (Luca 1,13).

Raspuns-a Zaharia: “Straine si neasteptate lucrari imi vestesti mie, vestitorule de bucurie; ca a naste fii la batranete nu este lucru potrivnic firii? Fiindca eu sunt batran si femeia mea trecuta in zilele ei, deci, cum vom putea sa zamislim si sa nastem fiu?” Ingerul a zis: “De la inceputul cuvintelor tale te gasesc pe tine cu putina credinta, Zaharie, pentru ca nu astepti implinirea cuvintelor mele, caci, desi potrivnic firei tale ti se pare lucrul acesta, nu e potrivnic puterii lui Dumnezeu, Caruia nimic nu este cu neputinta; ca Dumnezeu poate si din pietre sa ridice fii lui Avraam.

Au nu stii ca era cu putinta lui Dumnezeu a zidi pe Adam din pamant iar pe Eva din coasta lui si prea imbatranita Sara a-i da lui fiu pe Issac? Deci, si femeii tale, Atotputernicul Dumnezeu ii da sa nasca la batranete fiu, ca s-a auzit rugaciunea ta”. Raspuns-a Zaharia: “Eu acum aduc rugaciunile mele lui Dumnezeu pentru venirea doritului Mesia, pe care s-a fagaduit, prin gurile sfintilor sai prooroci, ca sa-l trimita mai degraba pe pamant sa mantuiasca semintia lui Avraam din robia altor neamuri. Inca ma rog si pentru greselile mele si pentru nestiintele poporului. Iar de aceasta, ca sa am fiu, acum nu ma rog, ca m-am invechit cu anii si femeia mea a imbatranit”.

Grait-a lui Ingerul: “Eu sunt Gavriil, cel ce stau inaintea lui Dumnezeu, cu a carui descoperire stiu ca acum nu pentru primirea fiului te rogi, ci pentru lucrurile de care spui. Insa mai inainte de batranetile tale si mai inainte de starpiciunea sotiei tale, Elisabeta, te-ai rugat cu osardie ca sa va dea voua Dumnezeu sa aveti un fiu. Iar intrutot milostivul, Domnul, de Care nici cea mai mica miscare de inima omeneasca nu se tainuieste, Cel ce asculta rugaciunile celor ce se roaga Lui si face voia celor ce se tem de el, Acela, auzind rugaciunile tale cele mai dinainte, iti daruieste tie, macar, desi, nu degraba, insa bine, fiu cu numele darului numit. Pentru ca stie dupa a Sa bunavoire sa implineasca cererile sfintilor Sai. Si va fi mare inaintea Domnului cel ce va sa se nasca tie fiu”. Raspunse Zaharia: “Te vad pe tine, binevestitorule, ca esti inger al lui Dumnezeu, ca vorba ta arata aceasta; vederea frumusetii tale te vadeste si puterea cuvintelor tale marturiseste. Drept aceea, de la inceputul aratarii si vestirii tale indata m-am spaimantat, precum oarecand si Daniil proorocul, vazand pe inger, s-a temut. “Am vazut, zice, o aratare mare si n-a ramas in mine tarie”.

Asijderea si maica lui Samson a zis: “Un om al lui Dumnezeu a venit la mine si chi-pul lui ca si chipul ingerului lui Dumnezeu era infricosat”. Drept aceea m-am temut si eu si nu indraznesc a grai cuvinte potrivnice cuvintelor tale celor ingeresti. Insa te intreb: Pentru ce fiul, cel ce se va naste, va fi mare? Au doar mai mare si mai cinstit va fi decat Ieremia proorocul, catre care era cuvantul Domnului cel ce zice: “Mai inainte de a te zidi eu pe tine in pantece te-am cunoscut si mai inainte de a iesi tu din mitras te-am sfintit si prooroc in neamuri te-am pus”. Raspuns-a ingerul: “Va fi mare inaintea Domnului fiul tau, cu neasemanata marime duhovniceasca, cu care va intrece pe Ieremia.

Acela s-a sfintit mai inainte de nasterea sa, dar acesta cu mult mai mult se va umple de Duhul Sfant, inca din pantecele maicei sale. Ieremia a fost insemnat numai ca sa prooroceasca pentru Mesia, iar acesta inainte a fost randuit ca si mana sa-si puna pe Dansul si sa-L boteze. Inca nu numai pe Ieremia, ci si pe ceilalti sfinti ii va intrece cu marimea darului lui Dumnezeu. Ca nu se va scula intre cei nascuti din femei altul mai mare decat Ioan Botezatorul. Precum o stea din toate celelalte stele covarseste in slava, asa si intre sfintii lui Dumnezeu, unul pe altul cu slava si cu cinste intrece. Ca si intr-ale noastre ingeresti ierarhii – zice Gavriil – care totdeauna vad dumnezeiasca fata, nu la toti intr-un fel descopera Dumnezeu tainele vointei Sale, ci prin mijlocirea celor mai de sus arata poruncile celor mai de jos. Multe stele apun inainte de ivirea soarelui si numai singur luceafarul merge inaintea soarelui.

Multi profeti au propoveduit despre venirea lui Mesia, pruncul insa cel ce va sa se zamisleasca si sa se nasca din tine, nu numai cu cuvantul va propovedui, ci si cu degetul sau va arata popoarelor pe Mieluselul lui Dumnezeu, Cela ce ridica pacatele lumii. Si pentru aceea va fi mai mare decat toti cei ce se nasc din femei, pentru ca pe cat implinirea vestirii celei de bucurie este mai primita decat insasi vestirea, pe atata mai cinstit va fi proorocul cel ce are sa se zamisleasca si sa se nasca, decat alti prooroci.

Toti proorocii si legea au proorocit pana la acest prooroc, iar acesta va fi savarsirea tuturor proorocilor si sfarsitul legii celei vechi, si inainte mergator al darului celui nou”.

Grait-a Zaharia: “Buna si de bucurie este vestirea ta, o, ingere! ca daca “tot fiul cel intelept veseleste pe tata”, cu cat mai mult fiul cel mai intelept decat toti proorocii m-ar veseli pe mine, batranul. Cu toate acestea, cum oare ma voi veseli, de vreme ce ma indoiesc de cuvintele tale; iar bucuria si veselia in lucrurile cele de indoire nu se fac, ci numai in cele vrednice de credinta. Deci, rogu-ma tie, ingere al lui Dumnezeu, sa-mi spui mie: dupa ce voi cunoaste cele binevestite de tine?”. Raspuns-a ingerul: “Au inca te indoiesti si nu crezi cuvintele mele o, Zaharie?! Au doar minciuni iti spun, trimis fiind de la Dumnezeu, Care este credincios in toate bunatatile Sale si drept in toate lucrurile Sale? Nu este cu neputinta la Dumnezeu tot cuvantul!!! Esti preot si invatator al lui Israel si pe acestea oare nu le stii: ca vremea venirii lui Mesia a sosit, pe care eu, prin septimea anilor, am numarat-o trimis fiind in Babilon la Daniil proorocul? Au n-ati citit proorocirile lui? Cerce-teaza si vezi ca, iata, s-a apropiat cel ce mantuieste pe Israel si inainte va merge inaintea fetei lui ingerul cel in trup trimis, care va fi fiul tau, cel ce va gati calea lui Mesia, mergand inaintea lui cu duhul si cu puterea lui Ilie. Dar de vreme ce n-ai crezut cuvintele mele care se vor implini la vremea lor, sa fii tacand si neputand a grai, pana la ziua in care vor fi acestea!”. Si indata limba lui Zaharia s-a legat cu amutire, legaturile nerodirii Elisabetei s-au dezlegat, iar ingerul s-a dus sa stea inaintea Atottiitorului Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in veci. Amin.