Botezul Domnului – Boboteaza

botezul-domnului-1În fiecare an, pe 6/19 ianuarie, biserica noastră creştin-ortodoxă sărbătoreşte Botezul Domnului, sau Boboteaza, zi care marchează şi sfârşitul sărbătorilor de iarnă. De obicei, în această perioada ar trebui să fie foarte frig, ger chiar, de să „crape pietrele”, care sa justifice expresia „gerul Bobotezei”.

În ajun de Bobotează, preotul umblă din casa în casă cu crucea în mână, şi stropeşte cu agheasmă, din vârful unui mănunchi de busuioc, atât locuinţa, cât şi pe toţi membrii familiei. Gospodinele îl aşteaptă cu casa curată şi cu un vas cu apă pe masa, în care preotul lasă un pic de agheasmă, apa sfinţită care să fie de leac la nevoie. Tot în ajun de Boboteaza, credincioşii trebuie să mănânce bucate de post iar cei care pot, ţin post negru.

Tinerele nepătate care vor sa se căsătoreasca, cer de la preot sau fură un fir din mănunchiul de busuioc pe care şi-l pun sub pernă, în noaptea de 5 spre 6 ianuarie, ca să-şi viseze ursitul, viitorul soţ. O alta superstiţie spune că fetele care cad pe gheată în ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor mărita în anul în curs.

În ziua de Bobotează, creştinii merg la biserică şi asista la slujba de sfinţire a apelor, iar la sfârşitul slujbei primesc agheasmă, apa sfinţită. Agheasma mare împărţită în biserici după slujba de Boboteaza este păstrata cu sfinţenie, fiind considerată drept leac pentru boli, dar şi pentru dezlegarea de farmece sau făcături. Se mai spune ca agheasma mare este folositoare creştinilor pentru iertarea păcatelor.

Despre agheasma adusă de la biserica, oamenii cred că este bună de orice. Bătrânii spun ca sunt suficiente câteva picături din apa aceasta pentru a vindeca deochiatul la copii, crizele de nervi, patima alcoolului sau chiar sterilitatea. Agheasma nu se alterează în timp, chiar daca vasul nu este acoperit.

Tot în ziua de Boboteaza, mamele care au pierdut copii sau i-au născut morţi, iau agheasmă şi merg împreună cu preotul de o toarnă peste mormintele lor, apoi îi botează cu numele Ion. Daca vor proceda în acest fel trei ani la rând, se crede ca acei copiii sunt botezaţi.

Vremea din ziua de Boboteaza o prevesteşte pe cea de peste an. Dacă plouă, urmează o iarna lunga, iar timpul frumos prezice o vară frumoasa. Daca bate crivăţul, este semn că vor fi roade bogate, iar daca va curge apa din streaşină, se va face vin bun, iar daca pomii sunt îmbrăcaţi în promoroaca, va fi belşug şi sănătate.

Fragment din predica Par. Ilie Cleopa

Iubiţi credincioşi,

Am vorbit cîteva cuvinte despre Botezul lui Hristos şi despre Taina Sfîntului Botez, prin care devenim fii ai Bisericii şi fii ai lui Dumnezeu după har.

Cu adevărat, mare este sărbătoarea de astăzi. Căci astăzi pentru prima dată ni se arată la Iordan cele trei persoane ale Preasfintei Treimi. Astfel, Fiul, smerindu-se, se botează în Iordan de la Ioan; Tatăl grăieşte din ceruri, zicînd: Acesta este Fiul meu cel iubit întru Care am binevoit, iar Duhul Sfînt se pogoară ca un porumbel peste Iisus Hristos (Matei 3, 16-17). Deci, astăzi ni s-a descoperit mai luminat taina Preasfintei Treimi. Astăzi cerurile s-au deschis şi Duhul lui Dumnezeu S-a odihnit la Iordan peste Fiul. Astăzi Stăpînul Se smereşte şi cere să fie botezat de slugă. Astăzi Cel fără de păcat primeşte botezul pocăinţei de la Ioan, ca să ne înveţe pe noi taina pocăinţei, a mărturisirii şi a spălării păcatelor prin căinţă şi lacrimi.

Astăzi se sfinţeşte apa Iordanului şi toate apele şi izvoarele pămîntului. Astăzi se sfinţeşte aghiasma mare prin semnul Crucii şi prin pogorîrea darului Sfîntului Duh. Deci să mulţumim lui Dumnezeu că am ajuns cu bucurie la praznicul acesta mare al Bobotezei şi să ducem cu evlavie sfînta aghiasmă în casele noastre. Prin ea ne sfinţim cu toţii, se sfinţesc casele şi fîntînile noastre şi se izgonesc duhurile rele cu puterea Duhului Sfînt.

Astăzi Hristos, Mîntuitorul nostru iese în public la vîrsta de 30 de ani. Se arată lumii, se pregăteşte să vestească pe pămînt Evanghelia mîntuirii şi vine să caute şi să mîntuiască sufletele noastre. Să coborîm şi noi astăzi la Iordan, adică să venim la biserică. Biserica este casa lui Dumnezeu. Aici este Iordanul şi apa cea vie care spală, adapă, dă viaţă şi înnoieşte lumea. Aici este Tatăl şi Fiul şi Duhul Sfînt împreună cu toţi sfinţii.

Să ieşim întru întîmpinarea lui Hristos. Dar pentru aceasta se cere să ne căim de păcatele făcute, să ne spălăm în apele Iordanului, adică să spălăm păcatele prin spovedanie şi lacrimi de pocăinţă. Apoi să ne împăcăm unii cu alţii, că dragostea acoperă mulţime de păcate. Să ascultăm glasul Tatălui, Care ne grăieşte din cer; să ne înfricoşăm de smerenia Fiului, Care Se botează de către Ioan în Iordan şi să odihnim în inimile şi casele noastre porumbelul Duhului Sfînt.

Deci, închinîndu-ne cu credinţă şi evlavie Preasfintei Treimi, să cîntăm împreună cu Biserica această sfîntă cîntare:

În Iordan botezîndu-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii S-a arătat; că glasul Părintelui a mărturisit Ţie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Şi Duhul în chip de porumb a adeverit întărirea cuvîntului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule şi lumea ai luminat, mărire Ţie!

Amin.