Buna Vestire (Dezlegare la peste)

buna-vestire2Buna Vestire este cunoscuta in popor sub denumirea de Blagovestenie si este sarbatorita de Biserica pe 25 martie(7aprilie), cu noua luni inainte de intruparea Fiului Lui Dumnezeu (Lc. 1, 35-38). De Buna Vestire praznuim ziua in care Sfantul Arhanghel Gavriil a vestit Sfintei Fecioare ca va naste pe Fiul lui Dumnezeu.

Buna Vestire apare in documente ca fiind prima sarbatoare inchinata Maicii Domnului. Data acestei sarbatori a variat, ea fiind fixata de Biserica pe 25 martie dupa stabilirea datei de 25 decembrie ca serbare a Nasterii Domnului (aproximativ secolul al V-lea). In Apus, sarbatoarea Bunei Vestiri a fost introdusa de papa Leon al II-lea si incepand cu secolul al IX-lea, data de 25 martie s-a generalizat in toata lumea catolica. Mentionam ca armenii sarbatoresc Buna Vestire pe 7 aprilie, iar Craciunul pe 6 ianuarie.

Marturii despre sarbatoarea Bunei Vestiri avem inca din secolul al III-lea, in scrierile si cuvantarile Sfantului Grigorie Taumaturgul (+ 270), ale Sfantului Ioan Gura de Aur (+ 407) si ale Fericitului Augustin (+ 430).

Prezenta in Postul Sfintelor Pasti a sarbatorii Bunei Vestiri, face ca atmosfera de pocainta si intristare sa fie inlocuita cu bucuria cosmica adusa de anuntul ingerului. In acest sens, indiferent de ziua in care cade, avem dezlegarea la peste.

Dumnezeu, acolo unde El voieste, indeparteaza legile firii. Firea si randuiala firii sunt ca si cum nu ar exista, atunci cand Dumnezeu cel viu implineste voia Lui in lucrarea mantuirii omului.Iata ce spune in acest sens Sfantul Nicolae Velimirovici:

“Auzind aceasta veste din cer, Fecioara Maria, in curatia ei ca de copil, l-a intrebat pe vestitorul cel neobisnuit: “Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?” Aceste cuvinte nu arata neincrederea ei in bunavestire a ingerului, ci curatia si nevinovatia ei. Ce ar fi raspuns oricare dintre voi unei astfel de vestiri din partea celui mai neobisnuit dintre oaspeti? Ti-ar fi venit mai intai acelasi raspuns in cutremurarea inimii tale? Totusi Fecioara Maria nu a spus nimic fara de folos. Poate ca daca intrebarea ei a fost fara de folos pentru ea, aceasta nu a fost si pentru noi fara de folos. Duhul ei binecuvantat a pus intrebarea pentru noi, ca fiecare dintre noi sa-si puna intrebarea, gandind la legea fireasca. Pentru a aduce pe lume prunc, este nevoie de un barbat – unde se afla barbatul? Asa ne-am fi intrebat toti, fiind foarte departe de libertatea in care se veseleste Atotputernicul Dumnezeu si fiind inrobiti de obicei prin puterea firii. Astfel era nevoie pentru noi ca Fecioara Maria sa puna intrebarea si ca noi sa auzim raspunsul binevestitorului lui Dumnezeu. Care a fost raspunsul Arhanghelului Gavriil?

“Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema. Si iata Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batranetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea cea numita stearpa. Caci la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta.”

Sfantul Ioan Damaschin a insistat asupra faptului ca Logosul nu si-a coborat trupul din cer, ci si-a alcatuit, prin mijlocirea Duhului Sfant, din Preacurata Sa Maica un trup de o fiinta cu noi, inzestrat cu suflet rational si cugetator. Cuvantul a devenit ipostasul acestui trup si in felul acesta natura umana si cea divina au capatat un centru unic, comun ambelor firi; de aceea nu se poate vorbi de om indumnezeit, ci de Dumnezeu intrupat. De aceea, Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu, deoarece Fiul lui Dumnezeu si-a alcatuit din fiinta ei natura omeneasca pe care a si inceput sa o indumnezeiasca din clipa aducerii ei la existenta. Prin Fecioara Maria distanta dintre Creator si creatura s-a sters, deoarece prin ea lumea nevazuta intra in legatura cu cea vazuta.

Nasterea lui Dumnezeu-Cuvantul ca om este o nastere unica, neavand nimic din nasterea celorlalti oameni. Nici prima Lui nastere din Tatal, nici a doua nu a avut ceva comun cu a altcuiva. Ea nu e o nastere din necesitatea firii, ci din bunavoirea lui Dumnezeu.

Sa praznuim cu credinta Buna Vestire, taina de necuprins cu mintea: “Nu numai ca Maria L-a nascut pe Cel mai in varsta decat ea, ci pe Facatorul ei, si, nascand pe Nascatorul ei, a devenit Nascatoare a Nascatorului ei” (Sfantul Ioan Casian).

Sursa: CrestinOrtodox.ro