Şi după aceea, S-a dus într-o cetate numită Nain şi cu El împreună mergeau ucenicii Lui şi multă mulţime. Iar când S-a apropiat de poarta cetăţii, iată scoteau un mort, singurul copil al mamei sale, şi ea era văduvă, şi mulţime mare din cetate era cu ea. Şi, văzând-o Domnul, I s-a făcut milă de ea şi i-a zis: Nu plânge! Şi apropiindu-Se, S-a atins de sicriu, iar cei ce-l duceau s-au oprit. Şi a zis: Tinere, ţie îţi zic, scoală-te. Şi s-a ridicat mortul şi a început să vorbească, şi l-a dat mamei lui. Şi frică i-a cuprins pe toţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Prooroc mare s-a ridicat între noi şi Dumnezeu a cercetat pe poporul Său.
Ev. Luca 7, 11-16
Această duminică ne pune înainte pericopa din Evanghelia după Luca despre învierea fiului văduvei din Nain de către Mântuitorul nostru Iisus Hristos, un episod biblic în care viaţa şi moartea se întâlnesc şi se întrepătrund una cu cealaltă. De aceea am ales tema întâlnirii dintre viaţă şi moarte ca centru al interpretării Evangheliei de astăzi. Tematica aceasta nu ne este propusă într-o manieră abstractă, speculativă, ci în mod concret ca parte integrantă a vieţii de zi cu zi într-o cetate iudaică din vremea lui Hristos. Realitatea este neschimbată până azi, când întâlnim tineri care mor, când întâlnim suferinţă şi moarte pretutindeni în jurul nostru.
Convoiul morţii se întâlneşte cu convoiul Vieţii
Sfânta Evanghelie relatează că un convoi funerar conducea în afara oraşului, ca să îl înmormânteze, pe singurul copil al unei femei văduve. La evrei nu se puteau îngropa morţii în cetate, pentru că erau consideraţi necuraţi de legea lui Moise, de aceea cimitirele se aflau în afara localităţilor. Convoiul funerar, când a ieşit pe poartă, s-a întâlnit cu alt convoi, mulţimea care-L urma pe Hristos, altfel spus convoiul morţii s-a întâlnit cu convoiul Vieţii. Există o mulţime care o însoţeşte pe femeie împreună cu copilul ei mort şi există o altă mulţime care-L însoţeşte pe Hristos. La un moment dat, aceste două mulţimi de oameni se întâlnesc. E atât de frumoasă şi grăitoare această întâlnire a mulţimii care urma moartea cu mulţimea care urma viaţa! O mulţime care mergea după un om mort şi o altă mulţime care mergea după Dumnezeu întrupat, Fiul Dumnezeului Celui viu din Ceruri. Una întristată şi îngenuncheată de puterea morţii, iar cealaltă urmându-L pe Hristos o mulţime a vieţii, pentru că oricine stă împreună cu Hristos stă împreună cu Viaţa şi biruie moartea. Întâlnirea dintre viaţă şi moarte se sfârşeşte întotdeauna când Dumnezeu este prezent, prin victoria Lui, prin puterea Lui, prin veşnicia pe care numai El Însuşi ne-o poate dărui nouă, făpturilor şi creaturilor Sale.
Episodul şi dramatismul lui sunt însă mult mai profunde şi concrete. În prima mulţime, mulţimea morţii, există un personaj central. Este mama tânărului decedat. Chiar Sfânta Evanghelie ne spune că „mulţimea mergea cu ea“, ca să o mângâie în suferinţa ei de nedescris. Aşadar, o mamă! Ce poate fi mai mare sau mai minunat decât o mamă? Ce înseamnă mama pentru fiecare dintre noi? Nu numai că este cea care dăruieşte viaţă, ci şi cea care a făcut ca această viaţă din noi să crească, să biruie, să înflorească. Dar această mamă din Evanghelie nu s-a bucurat prea mult de această chemare, această misiune sfântă pe care Dumnezeu i-a încredinţat-o. De ce? Pentru că a trăit o dublă dramă. Ne spune Sfânta Evanghelie că era văduvă, aşadar experiase mai întâi moartea prin moartea soţului ei, iar acum din nou în moartea singurului său fiu. Moartea fiului aduce deodată ceva extraordinar de grav şi de tragic în viaţa ei, anume face din sufletul ei un suflet pustiu, un suflet care pierduse totul. Ba mai mult, dătătoare de viaţă fiind, este copleşită şi îngenuncheată de moarte. În faţa acestei realităţi, în această situaţie dramatică, o găseşte însă Dumnezeu. În orice părăsire a vieţii noastre, în orice căutare, suntem deja găsiţi de Bunul Dumnezeu.
sursa: ziarullumina.ro