Praznicele imparatesti au zile de inainte de praznuire si de dupa praznuire. Din acest motiv, duminica din 19 decembrie 2021, este numita Duminica dinaintea Nasterii Domnului, a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului. Evanghelia care se citeste in aceasta duminica prezinta genealogia Mantuitorului, ceea ce ne descopera ca Dumnezeu are un plan de mantuire, ca Intruparea Fiului nu a fost intamplatoare, ci rezultatul lucrarii lui Dumnezeu in decursul anilor si al raspunsului oamenilor la dragostea Sa. Intruparea Fiului ca Om a fost implinirea unui plan pregatit din vesnicie, deci, e o taina cunoscuta de Dumnezeu inainte de facerea lumii. Pregatirea generatiilor umane pentru venirea si primirea Mantuitorului Iisus Hristos in lume s-a facut treptat. Luminate de credinta, generatii intregi de oameni au asteptat in mod activ venirea lui Mesia. Aceasta pregatire nu era o asteptare pasiva, ci era o lucrare duhovniceasca pentru idealul cel mai sfant: dobandirea mantuirii si a vietii vesnice.
Pregatirea omenilor pentru Intruparea Fiului Sau arata cat de mare este dragostea lui Dumnezeu fata de oameni si respectul fata de libertatea oamenilor carora le propune mantuirea, nu le-o impune.
Genealogia este grupata in trei, fiecare grupa mentionand cate patrusprezece neamuri. Toate neamurile, de la Avram pana la David, de la David la stramutarea in robia Babilonului si de la robia Babilonului pana la Nasterea Mantuitorului Hristos, reprezinta un timp al pregatirii si asteptarii venirii Rascumparatorului lumii. Preafericitul Parinte Patriarh marturisea intr-o predica inchinata acestei duminici ca “gruparea in trei, a cate patrusprezece neamuri, este un simbolism al lucrarii tainice a Sfintei Treimi in umanitate pentru venirea in lume a Fiului lui Dumnezeu Cel vesnic; iar cifra sapte, care inseamna perfectiunea in lumea pamanteasca, este folosita in enumerarea generatiilor in forma de patrusprezece, dublul cifrei sapte, intrucat aceste neamuri s-au straduit sa ajunga la o anumita perfectiune, atat in ceea ce priveste curatia sufletului, cat si in ceea ce priveste curatia trupului”.
Interesant este ca nu sunt mentionate doar nume de barbati, ci si de femei, aratand ca si ele sunt chemate la mantuire. Mai mult, sunt mentionate si nume de femei care nu sunt evreice: Tamar si Rahav sunt cananeence, Rut moabiteanca, Batseba hitita, ceea ce ne descopera ca Hristos nu vine doar pentru poporul evreu, ci si pentru alte neamuri.
In enumerarea numelor, sunt prezente nu doar persoane sfinte, ci si persoane pacatoase. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Domnul nu S-a rusinat de acesti pacatosi, ci a randuit ca ei sa fie amintiti pentru a a ne arata ca a venit in aceasta lume pentru cei pacatosi, ca sa-i vindece.
Iulian Predescu
crestinortodox.ro