La Botez, nasii poarta o lumanare. Avand in vedere ca ea daruieste lumina, lumanarea Il simbolizeaza pe Hristos, Lumina lumii. In cadrul diferitelor procesiuni, lumanarea este purtata pentru a lumina drumul catre Hristos. Dupa cum Ioan Botezatorul a pregatit si luminat calea catre Hristos, la fel si nasii purtand aceasta lumanare, isi asuma rolul de povatuitori si calauzitori catre Mantuitorul. Ei au datoria de a-i feri pe cei botezati de toate obstacolele care apar in viata duhovniceasca. Faptul ca ei tin la Botez o lumanare aprinsa, semnifica impartasirea lor de Lumina vesnica si datoria lor de a fi lumina pentru cei botezati.
“Da-mi mie haina luminoasa, Cel ce Te imbraci cu Lumina ca si cu o haina”, spune cantarea de dupa intreita cufundare in apa a pruncului. Primind aceasta haina, am devenit fii ai Luminii si suntem chemati sa nu mai traim in intuneric. Nu intamplator, in trecut, Botezul era numit “luminare”, iar candidatii la Botez, “cei catre luminare”, formula folosita si astazi in Liturghia Darurilor mai inainte sfintite.
Avand in vedere ca lumanarile de la Botez ar trebui sa fie din ceara cuarata, liturgistii Bisericii noastre au adus urmatoarele explicatii: “Ceara se culege de albina din cele mai curate si binemirositoare flori, iar albina era considerata de cei vechi tipul virginitatii. De aceea, ceara simbolizeaza trupul lui Hristos, fructul corpului Sfintei Maria, fecioarei celei pline de mireasma tuturor virtutilor” (Vasile Mitrofanovici, Teodor Tarnavschi, Nectarie Cotlarciuc, “Liturgica Bisericii Ortodoxe”, p. 239).
Asadar, Sfanta Biserica foloseste anumite materii, care exprima intr-o forma concreta adevarurile cele mai presus de fire si de intelegere. Despre prezenta unor lucruri materiale in cadrul Sfintelor Taine si al cultului divin, Sfantul Ioan Damaschin spune: “daca ai fi netrupesc, Dumnezeu ti-ar impartasi netrupeste cele dumnezeiesti; dar fiindca esti si trup, El iti impartaseste cele dumnezeiesti prin cele materiale”.
Lumanarea ne poate fi model duhovnicesc de urmat. Sfantul Simeon al Tesalonicului spune:
2. Precum lumanarea de ceara curata este maleabila (spre deosebire de cea din parafina), la fel si sufletele noastre ar trebui sa fie maleabile, pana ce le indreptam si le intarim in invatatura Sfintelor Evanghelii.
3. Precum lumanarea ajunge sa fie facuta din polenul florilor si are un parfum dulce, la fel si sufletele noastre ar trebui sa aiba mireasma dulce a harului dumnezeiesc.
4. Precum lumanarea, atunci cand arde, se contopeste si hraneste flacara, la fel si noi trebuie sa ne luptam sa dobandim unirea cu Dumnezeu.
5. Precum lumanarea, arzand, lumineaza intunericul, la fel si lumina lui Hristos din noi sa lumineze inaintea oamenilor, ca sa se aduca slava numelui lui Dumnezeu.
6. Precum lumanarea isi ofera propria lumina, ca sa lumineze intunericul omului, la fel si lumina virtutilor, lumina dragostei si a pacii trebuie sa caracterizeze un crestin.
Sursa: CrestinOrtodox.ro