Biserica Ortodoxă ne învaţă că Maica Domnului, Preasfânta Fecioară Maria, a născut pe Mântuitorul Iisus Hristos, ea fiind fecioară mai înainte de naștere, în timpul nașterii și după naștere, rămânând Pururea Fecioară după cum apare simbolic în iconografie, prin cele trei stele zugrăvite pe frunte și pe umerii săi.
Persoana plină de sfinţenie a Maicii Domnului ocupă un loc central în învăţătură, dar şi în cultul Bisericii, întrucât, fiind Mama Mântuitorului Iisus Hristos, Dumnezeu Fiul, este Mamă a întregii omeniri, în special a creştinilor, adică a celor care L-au urmat pe Hristos.
În ceea ce priveşte învăţătura despre Preasfânta Fecioară Maria, literatura patristică se focalizează pe câteva direcţii clare, ce au fundament biblic, şi anume: naşterea supranaturală, pururea fecioria ei şi viaţa ei plină de sfinţenie, pentru care i se cuvine o cinstire mai presus decât a tuturor sfinţilor şi a îngerilor, toate aceste aspecte fiind mereu puse în legătură cu învăţătura despre persoana Mântuitorului Iisus Hristos. Acestea toate sunt adevăruri esenţiale în conştiinţa creştinilor. În urma precizărilor doctrinare ale Sinoadelor Ecumenice de la Efes (431) şi de la Calcedon (451), persoana Maicii Preacurate a devenit o forţă religioasă cum n-a cunoscut lumea până atunci, fiind Născătoarea de Dumnezeu şi Mijlocitoarea milostivă a tuturor oamenilor către Fiul ei, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, după cum arată părintele profesor Ioan G. Coman.
Despre sfințenia Maicii Domnului, părintele profesor Dumitru Stăniloae ne învață că ea ține mai întâi de fecioria acesteia. Preasfânta Fecioară Maria este liberă de orice dorință și de orice ispită omenească. „Sensibilitatea ei este curată de orice poftă și orice egoism, ea este Sfântă prin dăruirea de sine însăși lui Dumnezeu. Este Sfântă prin prezența lui Hristos în ea.” El este în consens cu părinții bisericești, care, repetând mărturia Evangheliei (Matei 1 și Luca 1), susțineau zămislirea din Fecioară a Mântuitorului Iisus Hristos.
Pr.Ciprian Florin Apetrei
ziarullumina.ro