Iisus Hristos a venit pe lume ca să le dea putere întru a se face fii ai lui Dumnezeu
tuturor „celor câți L-au primit, care cred în numele Lui” (Ioan 1, 12). A venit să împlinească
„toate întru toți” (Efeseni 1, 23), să ne răscumpere, să ne mântuiască și să ne facă vii. A venit
să ne scoată din robia „înțelesurilor celor slabe ale lumii” și să ne facă fii ai Săi prin „Duhul
înfierii” ca să devenim „împreună-moștenitori” cu El (Romani 8, 15-17).
Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos reprezintă un eveniment ales, vrednic de toată
atenția și slava „Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr” (Ioan 1, 14). Evenimentul
acesta de „bucurie mare” a fost vestit păstorilor din câmp cu laude și cântări îngerești: „Slavă
întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 13-14).
Îngerii ne vesteau atunci că „El este pacea noastră”, că prin El avea să se surpe peretele
despărțirii, al vrăjmășiei, împăcându-se El cu noi, dar și pe noi, oamenii, unindu-ne și
înfrățindu-ne (Efeseni 2, 14-16).
Planul lui Dumnezeu de mântuire a noastră, al universului întreg, îl găsim clar revelat
în epistola către Galateni: „Iar când a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său,
născut din femeie, născut sub Lege, ca pe cei de sub Lege să-i răscumpere, ca să dobândim
înfierea” (Galateni 4, 4-5). A venit deci „Spre iconomia plinirii vremurilor, ca toate să fie
iarăși unite în Hristos, cele din ceruri și cele de pe pământ” (Efeseni 1, 10).
Hristos a venit în lume în chip smerit
„Luați jugul Meu asupra voastră și învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu
inima, şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre” (Matei 11, 29). Ce ar putea fi mai tulburător, mai
frenetic, mai profund pentru noi, oamenii, decât această chemare în scopul cunoașterii de sine
în raport cu Dumnezeu și cu semenii?! Imitându-L pe El, care „Dumnezeu fiind”, „S-a
deșertat pe Sine, chip de rob luând”, „S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la
moarte și încă moarte de cruce” (Filipeni 2, 6-8), ne putem forma cu certitudine atitudini
interioare înalte ca roade ale Harului, smerenia fiind una dintre cele mai alese virtuți. Numai
un asemenea mântuitor smerit, și nu războinic, născut într-o iesle din Betleem, „căci nu mai
era loc de găzduire pentru ei” (Luca 2, 4-7) ne poate schimba în profunzime, îndreptându-ne
spre acest duh al smereniei.
Ca model al smereniei, al purității și ascultării, dar și al frumuseții și slavei
desăvârșite, ni se relevă fecioara Maria, Maica Domnului, cea „plină de har”, care zice: „Iată
roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38). Chiar dacă nu înțelege taina
întrupării, cum se va naște „Fiul lui Dumnezeu”, „Cum va fi aceasta” (Luca 1, 38). La fel și
noi: nu punem la îndoială evenimentul, imităm plini de conștiență comportamentul Maicii
Bisericii și a tuturor popoarelor.
Smerenia i-a înălțat pe apostoli și i-a făcut mari
Exemplul smereniei dumnezeiești este urmat cu putere de apostoli. Aleși, formați și
înzestrați cu puteri spirituale de către Fiul lui Dumnezeu întrupat, Apostolul ceresc și
Învățătorul, aceștia au fost trimiși în lume la propovăduire. Deși apostolii aveau plenitudinea
harului, ei se considerau mici, puțin vrednici (Corinteni 15, 9). Așa cum sfântul apostol Petru,
de exemplu, se tânguia cu durere și spaimă mărturisind că este „un om păcătos” (Luca 5, 8).
Pentru această smerenie apostolii au fost înălțați și lor li s-a încredințat învățătura, tainele
credinței și ale mântuirii. Căci Dumnezeu pe cei mândri și puternici îi coboară, dar „a înălțat
pe cei smeriți” și „celor smeriți le dă har” (I Petru 5, 5; Luca 1, 52).
Apostolii îndeamnă la conviețuirea în smerenie, „cu vrednicie”, „cu toată smerenia și
blândețea, îngăduindu-vă unul pe altul” (Efeseni 4, 1-2). Smerenia le este necesară atât
săracilor, cât și bogaților. Ea este ca o îmbrăcăminte, ce ocrotește, mângâie, sporește harul
Duhului Sfânt. Prin urmare, „Nu faceți nimic din duh de ceartă, nici din slavă deșartă, ci cu
smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât pe el însuși” (Filipeni 2, 3);
„Îmbrăcați-vă, dar, ca aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și prea iubiți, cu milostivirile îndurării,
cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe, cu îndelungă-răbdare, îngăduindu-vă unii pe alții și
iertând unii altora” (Coloseni 3, 12-13). Pentru că Dumnezeu caută anume la cei smeriți cu
duhul și le dă mângâiere: „Dumnezeu, Cel ce mângâie pe cei smeriți”(II Corinteni 7, 6);
„Deci smeriți-vă sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, ca el să vă înalțe la timpul cuvenit” (I
Petru 5, 6).
Sufletul nostru – lăcaș în care se naște Iisus
De vreme ce Fiul Omului a venit „să-Și dea sufletul răscumpărare pentru mulți”
(Matei 20, 28; Marcu 10, 45), reciprocitatea de atitudine și sentimente ne somează să
devenim locul de adăpostire a credinței, a nădejdii și a dragostei de Dumnezeu și de
aproapele. Suntem chemați să-i urmăm pilda pășind „pe urmele Lui”, fiindcă „cei ce suferă
după voia lui Dumnezeu” își pot încredința Ziditorului „sufletele lor săvârșind fapte bune” (I
Petru 2, 21; 4, 19). Să ne punem la adăpost de faptele nelegiuite, pentru că „Păstorul cel bun
își pune sufletul pentru oile sale”, iar Tatăl ne iubește anume pentru această slujire (II Petru
2, 8; Ioan 10, 11; Ioan 13, 37). Bucuria deplină stă în slujirea aproapelui și „Mai mare
dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să și-l pună pentru prietenii săi” (Ioan
15, 13).
Dat fiind că „Cel ce își iubește sufletul îl va pierde” (Ioan 12, 25), „nu și-au iubit
sufletul lor până la moarte” și pentru aceștia mântuire se va face și vrăjmașii lor vor fi biruiți
(Apoc. 12, 11). Să punem atunci la dispoziția lui Dumnezeu sufletul nostru, care reprezintă
suflare divină de viață, întreaga ființă a noastră, pentru a dobândi în schimb „veșmânt alb”,
pacea, fericirea și slava veșnică (Apoc. 6, 10-11; 20, 6 ). Să chemăm „numele Domnului
nostru Iisus Hristos în tot locul” (I Corinteni1, 2), să-i spunem deschis: Doamne, vrem să Te
naști în inima noastră, în viața noastră, în mintea noastră! Și, născându-Te în noi, vrem să
trăim cu tine în veci!
La fel și în biserica noastră, „Casa împărătească”, instituția divino-umană, care
continuă evenimentul întrupării Domnului și pe care trebuie să o păstrăm cu luare aminte
(Fapte 20, 28), în care am fost aleși, chemați „din întuneric la lumina Sa cea minunată”,
„cinste” fiind aceasta (I Petru 2, 7-9; Apoc. 17, 14; Romani 1, 6) pentru ascultare și biruință,
Hristos se naște de fiecare dată, în fiecare Sfântă Liturghie prin taina euharistiei. El
sălășluiește în cei ce cred, noi fiind prezenți la această naștere ca niște păstori buni, ca niște
magi de la Răsărit, care vor să vadă, să cerceteze, să cunoască și să slujească lui Dumnezeu.
Slujirea aceasta nu poate fi decât smerită deoarece „care între voi va vrea să fie mare să fie
slujitorul vostru; Și care între voi va vrea să fie întâiul să vă fie vouă slugă” (Matei 20, 26-
27). Condiția este să ne facem „slujitori ai tuturor” – ai lui Hristos și ai Bisericii (Marcu 9,
35); „Așa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos și ca iconomi ai
tainelor lui Dumnezeu” (I Corin. 4,1).
”Sărăcirea” dumnezeiască este îmbogățirea noastră duhovnicească
Luând „chip de rob”, Fiul lui Dumnezeu vine în lume ca un sărac (Filipeni 2, 6-8).
Însă cunoscând harul Lui, „că El bogat fiind, pentru voi a sărăcit, ca voi cu sărăcia Lui să vă
îmbogățiți” (II Corin. 8, 9), moștenim în felul acesta un model al mântuirii ca vindecare prin
schimb. Sfântul apostol Iacov spune că „Dumnezeu i-a ales pe cei ce sunt săraci în ochii
lumii, dar bogați în credință și moștenitori ai împărăției” (Iacov 2, 5). Când suntem bogaţi în
credință, necazul și sărăcia se transformă în virtuți întru credință și răbdare (Apoc. 2, 9).
Bogatul crede că nu are nevoie de nimic, dar este „vrednic de plâns, și sărac și orb și gol”
(Apoc. 3, 17).
Înțelesul cel mai adânc și mai desăvârșit al sărăciei, în sens spiritual, ni se descoperă
în predica de pe munte: „Fericiți cei săraci cu duhul, că a lor este Împărăția cerurilor”
(Marcu 5, 3). Este vorba de sărăcia trăită în duh, care nu tulbură sufletul omului și „vă este de
folos vouă” (II Corin. 8, 10). Este „o sărăcie creatoare de bogăție” (Sfântul Ioan Gură de
Aur). Arătându-ne slujitori ai lui Dumnezeu, nu o putem face decât ca niște săraci îmbogățind
pe mulți în har și în alte daruri: „în credință, în cuvânt, în cunoștință, în orice sârguință, în
iubirea voastră” (II Corin. 8, 7). Darurile duhovnicești sunt multe și felurite și toate de folos:
apostolat, înțelepciune, cunoaștere, credință, darul vindecării, tălmăcirea limbilor ș.a. Toate
aceste bunuri spirituale trebuie luate cu inima smerită și râvnitoare pentru a spori în fapte
bune ce îndumnezeiesc (I Corin. 12, 7-11). Numai nebunul își „adună comori sieși, și nu se
îmbogățește în Dumnezeu” (Luca 12, 20-21). Iar îndumnezeirea ne este la îndemână „prin
toate cele ce sunt spre viață și spre bună cucerire” pe care dumnezeiasca Lui putere ni le-a
dăruit; „El ne-a hărăzit mari și prețioase făgăduințe, ca prin ele să vă faceți părtași
dumnezeieștii firi”; „Pentru aceasta, puneți și din partea voastră toată sârguința și adăugați
la credința voastră fapta bună, iar la fapta bună, cunoștința; La cunoștință, înfrânarea; la
înfrânare, răbdarea; la răbdare, evlavia; La evlavie, iubirea frățească, iar la iubirea
frățească, dragostea” (II Petru 1, 3-7).
Moartea nu mai există pentru cine îl mărturisește pe Hristos
„Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi” (Ioan 11,
25). Iată condiția izbăvirii de moarte ca lege universală (urmare a păcatului strămoșesc, a
încălcării poruncilor primilor oameni): mărturisirea credinței prin cuvânt și prin fapte.
Moartea sufletească este cea mai cumplită, deoarece este determinată de o viață trăită fără
Dumnezeu, „străini de așezămintele făgăduinței, lipsiți de nădejde și fără Dumnezeu în
lume” (Efeseni 2, 12). Iisus este, prin urmare, Izbăvitorul tuturor. Pe noi toți ne va învia din
morți „care oarecând erați înstrăinați și vrăjmași cu mintea voastră către lucrurile rele, de
acum v-a împăcat” (Colos. 1, 21). Precum fiul risipitor, care „mort era și a înviat, pierdut era
și s-a aflat” (Luca 15, 24), așa și noi, prin dreaptă mărturisire de credință, ne vom regăsi
esența ființei, vom avea mântuire, duh de la Dumnezeu și viață veșnică. Așadar, oricine
„mărturisește că Iisus este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu rămâne întru el și el în Dumnezeu”
(I Ioan 4, 15). Dacă Fiul mărturisește pentru noi toți înaintea lui Dumnezeu, Tatăl
preamărindu-L, atunci „să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava
lui Dumnezeu-Tatăl” (Filipeni 2, 11).
Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos este deci Bucurie mare, care har și dar este de
sus. El unește și împacă pe toate și pe toți. Odată cu nașterea Lui se întemeiază ideea de
umanitate fundamentată pe adevărul de netăgăduit că toți suntem fiii lui Dumnezeu și, prin
urmare, frați. Prin venirea Sa în lume, Hristos a oprit moartea și a dat oamenilor o viață
veșnică. Moartea nu mai există pentru cine îl mărturisește pe El. Dar să luăm aminte că
lucrarea de mântuire nu se însușește decât prin credință: „lucrarea mântuitoare a lui
Dumnezeu, cea întru credință” (I Timotei 1, 4)