Numele lui Iisus

iisus    In Sfintele Evanghelii, Mantuitorul este numit “Iisus Hristos”. In acelasi fel este marturisit si in Simbolul de Credinta: “Cred si intr-Unul Domn Iisus Hristos“.

Iisus

Iisus este numele propriu, in vreme ce Hristos e un titlu care se refera la originea si misiunea Sa. Numele de Iisus vine de la Iesuah (Lc. 2, 21), care inseamna “Dumnezeu mantuieste”, “Domnul este mantuirea” sau “Mantuitorul”. Acest nume a fost descoperit lui Iosif in vis de catre un inger: “Maria va naste Fiu si-I vei pune numele Iisus, pentru ca El va mantui pe poporul Sau de pacate” (Matei, 1, 21). Din evanghelia Sfantului Luca (Lc. 1, 31) aflam ca si Fecioara Maria a primit porunca de a pune Mantuitorului numele Iisus: “Iata vei zamisli si vei naste fiu, caruia ii vei pune numele “Iisus“. El va fi mare si va fi chemat “Fiul Celui Preainalt“.

Hristos

Hristos este traducerea in greaca a cuvantului ebraic “Masiah“ – “Unsul”. Amintim ca in Vechiul Testament regii lui Israel si arhiereii erau supusi ritualului ungerii cu untdelemn sfintit atunci cand primeau functiile respective si de aceea se numeau “unsii Domnului” (Zaharia 4, 14). Ungerea implica si primirea unor daruri speciale din partea lui Dumnezeu, necesare implinirii misiunii. Era o revarsare a Duhului Sfant peste persoana in cauza.

Emanuel

Profetul Isaia i-a dat Domnului, cu peste 700 de ani inainte de intruparea Sa, numele de Emanuel: “Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu, si vor pune numele lui Emanuel (7, 14). Acest nume inseamna “cu noi este Dumnezeu” si a fost insusit si de Sfintii Parinti. De exemplu, Sfantul Chiril al Alexandriei cand ia atitudine impotriva invataturii lui Nestorie spune: “Oricine nu recunoaste ca Emanuel este Dumnezeu Adevarat si ca Sfanta Fecioara Maria este Maica a lui Dumnezeu, deoarece a dat nastere, dupa trup, Cuvantului lui Dumnezeu devenit om, sa fie anatema“.

Daca vom tine seama de faptul ca Fiul vesnic al lui Dumnezeu a devenit Om pentru vesnicie, intelegem de ce prorocul Isaia L-a numit Emanuel. Prin acest nume a dorit sa ne descopere ca in Mantuitorul Dumnezeu si Omul sunt uniti pentru totdeauna.

Fiul Omului

Mantuitorul s-a numit pe Sine “Fiul Omului” – “Adevar, adevar va spun: de acum veti vedea cerul deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului” (In 1, 49-51), pentru a arata ca a luat trup de o fiinta cu noi din Fecioara Maria, pe care l-a incadrat in ipostasul sau vesnic. Nu S-a pogorat din cer cu trup, ci l-a luat de bunavoie din Fecioara Maria pentru a elibera firea omeneasca de stricaciune.

Chiar daca S-a numit pe Sine Fiul Omului, adica un “Bar Enos”, trupul Sau nu a fost supus stricaciunii, deoarece a fost unit cu firea dumnezeiasca din El. Asadar, trupul sau nu a fost niciodata un “ben adam”, deoarece trupul Sau s-a ridicat din moarte.

“Fiul Omului” – “Cel vechi de zile” (Daniel 7,13)

Multa vreme, cercetatorii au vazut in “Cel vechi de zile” de la Daniel (7, 13), pe Dumnezeu Tatal. Dar in Apocalipsa (1, 14), Fiul Omului este reprezentat ca batran “capul Lui si parul Lui erau albe ca lana alba si ca zapada“, iar aceasta descriere coincide cu cea de la Daniel: “S-a asezat Cel vechi de zile; imbracamintea Lui era alba ca zapada, iar parul capului Sau, curat ca lana“, ceea ce denota ca nu avem parte de doua persoane. Textul “Am privit in vedenia de noapte si, iata, pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului si El a inaintat pana la Cel vechi de zile si a fost dus in fata Lui”, nu trebuie intels ca fiind o intalnire dintre Fiul si Tatal in ceruri. El trebuie inteles ca fiind o intalnire intre cele doua firi ale Mantuitorului: firea omeneasca – Fiul Omului, firea dumnezeiasca – Cel Vechi de zile.