Praznicul Intrarii Domnului in Ierusalim

Intrarea Domnului in Ierusalim este praznuita anul acesta pe 9 aprilie. Este cunoscuta si sub denumirea de Florii. Acest eveniment este relatat de toti cei patru evanghelisti. Mantuitorul este primit in mod triumfal in Ierusalim.

Aceasta primire in chip deosebit, era o consecinta a ridicarii lui Lazar din moarte. Minunea cu invierea lui Lazar, i-a facut pe multi sa vada in Hristos un rege care avea puterea sa-i elibereze din robia romana. Insa, au pierdut din vedere ca Imparatia Sa nu era din lumea aceasta. Ei asteptau un conducator chemat sa modifice situatia politica in folosul lor, si nu un Dumnezeu coborat printre oameni, spre a-i izbavi de pacat. E bine sa mentionam ca in acele zile, erau foarte multi iudei prezenti in Ierusalim, pentru ca se apropia Pastile iudeilor.

Invierea lui Lazar si intrarea Domnului in Ierusalim sunt strans legate intre ele. Sfantul Chiril al Alexandriei marturiseste in acest sens: “Ieri, adica in sambata lui Lazar, Hristos daruia viata unui om, lui Lazar, iar astazi, El Insusi vine spre moarte. Ieri il invia pe mortul de patru zile, astazi vine in Ierusalim ca sa invieze din morti dupa trei zile”.

Sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim este intrarea Lui spre suferinta Crucii. El intra in Ierusalim pentru a patimi, a muri pe cruce, a fi ingropat, dar cunoastem ca a treia zi va invia. Prin Invierea Sa ajunge cu firea umana asumata in Ierusalimul ceresc, adica in Imparatia cerurilor. El nu mai revine in Ierusalimul pamantesc decat pentru a Se arata de cateva ori Ucenicilor spre a-i intari in credinta ca El a inviat din morti, ca moartea nu mai are stapanire asupra Lui.

Mantuitorul intra in Ierusalim sezand pe asin. In interpretarea Sfintilor Parinti, asinul este si chipul omului robit de pofte. Retineti, numai dupa ce asinul a fost dezlegat, Domnul a sezut pe el si s-a indreptat spre Ierusalimul ceresc. Asadar, numai dupa ce sunt rupte legaturile care ne tin lipiti de patimi, Domnul se indreapta impreuna cu noi spre Imparatia Cerurilor. Faptul ca Domnul accepta sa urce pe asin, exprima si smerenia Sa, ne descopera cat de mult coboara la om, din iubire pentru el. Domnul nu a intrat in Ierusalim calare pe cal, animal nobil si razboinic, ci pe un animal care duce in spinare cele grele, rolul sau fiind acela de a sluji, de aceea trece neobservat.

Pruncii iudei L-au intampinat pe Hristos cu strigatul de biruinta: “Osana! [Fiul lui David, in Evanghelia dupa Matei], Binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului!” (v. 25-26), fapt ce a starnit mania fariseilor. Este de retinut ca acesti copii, datorita nevinovatiei lor, Il recunosc pe Hristos drept Mesia.

Multimea isi pune inainte Domnului hainele. E bine sa precizam ca dupa caderea omului in pacat, omul primeste hainele de piele. Acum ele sunt asezate inaintea Domnului pentru ca omul urmeaza sa se imbrace in haina luminoasa.

In trecut, Duminica Intrarii Domnului in Ierusalim era cunoscuta si sub denumirea de “Duminica aspirantilor” sau a “candidatilor la botez”. In aceasta zi, catehumenii primeau de la episcop dreptul de a fi botezati si li se oferea spre memorare “Simbolul credintei“. Era si ziua in care imparatii acordau gratieri. In cartile de cult, aceasta duminica poarta si numele de “Duminica Stalparilor”, pentru ca Mantuitorul a fost intampinat cu stalpari, ramuri de finic. In aceasta zi, credinciosii vin la biserica cu ramuri de salcie spre a fi binecuvantate. Ramurile de salcie simbolizeaza biruinta asupra mortii.

In Duminica Floriilor, Biserica a randuit sa fie dezlegare la peste. In seara acestei duminici, incep deniile din saptamana Sfintelor Patimiri.

Sa ne intareasca Dumnezeu sa-L primim pe Domnul in inimile noastre.

Adrian Cocosila
crestinortodox.ro