Sfanta Masa din altarul bisericii

sfanta-masa   Sfanta Masa din altarul bisericii are forma unei mese cu patru laturi, mai rar rotunda, facuta dintr-o lespede de piatra sau marmura. Este sprijinita pe un singur picior (stalp). La piciorul Sfintei Mese sunt ingropate Sfinte Moaste, act care urmeaza unei vechi traditii, cand credinciosii savarseau Liturghia, in perioada persecutiilor, pe mormintele martirilor.

Sfanta Masa simbolizeaza mormantul lui Hristos, masa Cinei celei de Taina si scaunul ceresc pe care s-a asezat Hristos dupa invierea Sa. Sfantul Simeon al Tesalonicului spune ca Sfanta Masa mai inchipuie pe Mantuitorul ca Invatator. Paul Evdochimov spune ca imaginea de la hirotonia preotului, cand acesta isi sprijina fruntea de Sfanta Masa, este asemanatoare cu cea in care Sfantul Ioan isi asaza capul pe pieptul Mantuitorului (Ioan 13, 23).

Atunci cand are loc sfintirea bisericii, Sfanta Masa se spala cu apa, act care simbolizeaza Botezul lui Hristos. Astfel, Sfanta Masa este si Iordanul in care S-a botezat Hristos. Apoi se spala cu apa de trandafiri, apa care semnifica mirul ingroparii lui Hristos.

Dupa spalare Sfanta Masa se unge cu Sfantul si Marele Mir de catre arhiereu, act ce simbolizeaza ungerea trupului lui Hristos cu ulei de aloe si aromate de catre Iosif si Nicodim. Duhul Sfant coboara peste Sfanta Masa prin Sfantul Mir si lucreaza din ea prin preot, in toate Tainele si ierurgiile, dar mai ales realizeaza prefacerea euharistica.

Se adauga in cele patru colturi ale Sfintei Mese patru icoane de panza cu chipurile celor patru Evanghelisti.

Sfanta Masa este acoperita cu o panza alba, stransa la piciorul Sfintei Mese cu un snur. Aceasta panza inchipuie giulgiurile cu care a fost infasurat Trupul lui Hristos la punerea Sa in mormant. Peste aceasta panza este adaugat un alt acoperamant, numit endotion, de culoare rosu sau galben si semnifica stralucirea fetei lui Hristos de pe muntele Tabor. Deasupra acestei panze este intins ilitonul, o bucata de stofa in care este invelit Sfantul Antimis. Deasupra Antimisului se pune Sfanta Evanghelie, pentru ca prin ea se vestesc toate cele ce s-au savarsit si se savarsesc de Hristos spre mantuirea oamenilor si Sfanta Cruce, simbol al Rastignirii si Invierii Domnului si al mantuirii noastre, caci “prin Cruce a venit mantuire la toata lumea”. Tot pe Sfanta Masa sta permanent Chivotul, o cutie de metal pretios, de forma unei bisericute miniaturale, in care se pastreaza Sfanta Impartasanie pentru bolnavi.

Lucrarea de sfintire a unei biserici se incheie cu urmatoarea rugaciune, rostita in fata Sfintei Mese: “Multumim Tie, Doamne, ca darul pe care l-ai varsat peste Apostolii Tai, l-ai varsat si peste noi, pacatosii. Drept aceea ne rugam Tie, ca jertfele ce se aduc intr-insa sa se prefaca intru Prea Sfantul Tau Trup si Sange al Unuia Nascut Fiului Tau, spre mantuirea a toata lumea si a nevredniciei noastre”.

Adrian Cocosila
www.crestinortodox.ro