Duminica vestitoare – Duminica Vamesului si a Fariseului

Incepand cu 13 februarie 20222, vom intra in perioada liturgica a Triodului, perioada care incepe cu Duminica Vamesului si Fariseului si tine pana in Sambata Mare (inainte de Sfintele Pasti). […]

Duminica Vamesului si a FariseuluiIncepand cu 13 februarie 20222, vom intra in perioada liturgica a Triodului, perioada care incepe cu Duminica Vamesului si Fariseului si tine pana in Sambata Mare (inainte de Sfintele Pasti). Triodul este una dintre cele trei mari perioade ale anului liturgic. Precede perioada Penticostarului (opt saptamani de la Pasti) si urmeaza perioadei celei mai lungi, Octoihul. Numele de Triod provine de la cuvantul grecesc triodion, care inseamna trei ode sau trei cantari care se canta in aceasta perioada la canoane.

Duminicile pregatitoare pentru Postul Mare sunt: Duminica Vamesului si Fariseului, Duminica Fiului Risipitor, Duminica Lasatului de carne si a Lasatului de branza.

Postul Sfintelor Pasti este format din urmatoarele duminici: Duminica Ortodoxiei, Duminica Sfantului Grigorie Palama, Duminica Sfintei Cruci, Duminica Sfantului Ioan Scararul, Duminica Sfintei Maria Egipteanca si Duminica Floriilor.

Cea dintai dintre aceste sarbatori ne infatiseaza pilda Vamesului si a Fariseului. Aceasta saptamana se mai numeste si vestitoare. In adevar, dupa cum cei care vor sa mearga la razboi sunt vestiti mai dinainte de generali despre timpul cand va incepe lupta, ca sa-si curateasca si sa-si ascuta sabiile, ca sa-si cerceteze bine toate celelalte arme, ca sa indeparteze orice piedica, spre a se arunca cu ravna in lupta si spre a-si lua cele de trebuinta; de multe ori, inainte de lupta, li se tin ostasilor cuvantari, li se spun povestiri si pilde ca sa inflacareze sufletele lor si sa indeparteze de la ei lenea, trandavia, frica si orice alta primejdie; tot astfel si Sfintii Parinti vestesc mai dinainte, ca printr-o trambita, lupta ce o vom da prin post impotriva diavolului, spre a curati pacatul care a pus stapanire mai dinainte pe sufletele noastre si care s-a prefacut in venin din pricina timpului indelungat de cand ne stapaneste; mai mult inca, sa ne sarguim sa dobandim faptele bune pe care nu le avem si, intrarmandu-ne cum se cuvine, sa mergem pregatiti spre nevointele postului.

Asadar, pentru ca cea dintai arma pentru dobandirea virtutii este pocainta si smerenia, iar cea mai mare piedica, mandria sau ingamfarea, Sfintii Parinti ne infatiseaza in cea dintai sarbatoare a Triodului aceasta pilda vrednica de credinta din dumnezeiasca Evanghelie. Prin fariseu ne indeamna sa ne ferim de pacatul mandriei sau al ingamfarii; iar prin vames ne indeamna sa ne insusim smerenia si pocainta, virtuti potrivnice acestui pacat. Cel dintai si cel mai rau dintre pacate este mandria sau ingamfarea. Din pricina mandriei a cazut diavolul din cer; mai inainte era si se numea luceafar luminos; din pricina ei este si se numeste intuneric. Tot din pricina acestui pacat a fost alungat si Adam, incepatorul neamului omenesc, din desfatarea raiului.

Prin aceasta pilda ne indeamna Sfintii Parinti sa nu ne mandrim cu faptele noastre bune, sa nu defaimam pe aproapele, ci sa fim totdeauna smeriti. Caci Domnul celor mandri le sta impotriva, iar celor smeriti le da har. Si este mai bine ca sa se intoarca cel pacatos decat sa se mandreasca cel care face fapte bune. Va spun voua, zice Domnul, ca s-a coborat vamesul mai indreptat decat fariseul. Asadar pilda aceasta ne arata ca nimeni nu trebuie sa se mandreasca, chiar daca face fapte bune; dimpotriva, sa se smereasca si sa se roage din suflet lui Dumnezeu, chiar daca ar fi cazut in cele mai mari pacate. Facand asa, nu este departe de mantuire.

Sursa: CrestinOrtodox.ro