Pe 25 februarie 2024 intram in perioada Triodului. Triodul este atat o carte de cult, cat si o perioada liturgica a Anului bisericesc. Cand vorbim de cartea de cult, avem in vedere cantarile, citirile si regulile tipiconale din perioada liturgica a Triodului. Denumirea cartii provine de la numarul odelor (cantarilor) din canoanele utreniei acestei perioade. Amintim ca la canoanele Utreniei, se canta, in aceasta perioada, doar trei imne, spre deosebire de celelalte perioade din timpul anului, cand se canta noua imne. Etimologic, cuvantul „triod“ provine din grecescul triodion , format din cuvintele “tria”, trei, si “odi”, oda, adica cantare in trei ode/strofe.
Cand vorbim de perioada liturgica a Bisericii, facem referire la timpul pe care il petrecem de la Duminica Vamesului si a Fariseului pana la Duminica Invierii. Anul acesta Triodul incepe pe 25 februarie, cu trei saptamani inainte de Postul Mare si dureaza pana in Sambata Pastilor, avand 10 saptamani. Perioada Triodului se imparte in Duminicile pregatitoare, Postul Mare si Saptamana Patimilor. Este o perioada ce cercetare si de pocainta. Este timpul in care suntem datori sa ne intoarcem de la lucrurile impotriva firii la cele dupa fire, de la pacat la virtute si de la diavol la Dumnezeu. Participarea la slujbele Triodului ne va descoperi ceea ce marturisea parintele Teofil Paraian, ca la biserica noi invatam rugandu-ne si ne rugam invatand.
Parintele Cleopa vorbind despre imnurile Triodului care ne pregatesc pentru lupta duhovniceasca a Postului Sfintelor Pasti, marturisea: “Primul semnal al acestei pregatiri de lupta ni-l dau cele trei stihiri, care se canta indata dupa Evanghelia Utreniei: Usile pocaintei, In cararile mantuirii si La multimea faptelor mele celor rele…, stihiri care ne umplu de umilinta si ne rascolesc inimile. In lumina lor ne vedem cu sufletul si cu trupul intinate de multimea faptelor celor rele pe care le-am facut; cu viata de pana acum irosita in lenevire, iar ziua Infricosatei Jude¬cati apropiindu-se inspaimantatoare. Ce vom face? Adanca mahnire si cutremurare ne cuprinde si ne umbreste sufletul. Dar, in acelasi timp, se iveste si o raza de nadejde: milostivirea cea nemasurata a lui Dumnezeu, puternicele rugaciuni ale Maicii Domnului si lucrarea curatitoare si ¬innoitoare a pocaintei, ale carei usi se deschid acum”.
Cele mai multe canoane ale Triodului au fost alcatuite de Sfantul Teodor Studitul (†826) si de fratele acestuia Iosif Studitul (†830), care au completat cantarile mai vechi ale Sfintilor Cosma al Maiumei si Andrei Criteanul, din secolul al VIII-lea.
Duminicile Triodului:
– duminicile premergatoare Postului Mare: a Vamesului si Fariseului, a Fiului risipitor, a Infricosatoarei Judecati (numita si Duminica Lasatului sec de carne) si a Izgonirii lui Adam din Rai (numita si Duminica iertarii sau Duminica Lasatului sec de branza).
– In perioada Postului Mare avem: Duminica Ortodoxiei, a Sfantului Grigorie Palama, a Sfintei Cruci, a Sfantului Ioan Scararul si a Cuvioasei Maria Egipteanca.
– Duminica floriilor, zi de trecere intre Postul Mare si Saptamana Sfintelor Patimiri, prezinta Intrarea Domnului in Ierusalim.
Mentionam ca Anul bisericesc, care incepe pe 1 septembrie, se imparte in trei perioade cu data variabila, in functie de data Sfintelor Pasti: perioada Triodului, perioada Penticostarului – care incepe din Duminica Invierii si tine pana la Duminica Tuturor Sfintilor (prima dupa Pogorarea Sfantului Duh) si perioada Octoihului.
In prima saptamana a Triodului este dezlegare (harti) miercurea si vinerea. In saptamana urmatoare se posteste obisnuit miercurea si vinerea, iar in Duminica Infricosatoarei Judecati lasam sec de carne. A treia saptamana a Triodului este Saptamana branzei – cu o postire partiala – in care putem manca, in fiecare zi, branza, lapte, oua si peste pana in Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, iar de luni, 18 martie 2024, incepe Postul cel Mare.
Triodul este singura perioada din cursul anului bisericesc in care se oficiaza toate cele trei Sfinte Liturghii din cultul ortodox: a Sfantului Vasile cel Mare, a Sfantului Ioan Gura de Aur si a Sfantului Grigorie Dialogul.
Sursa: CrestinOrtodox.ro